|
||||||||
|
“Words are not my best tool of communication Notes and musical sounds are the language in which I can express my thoughts and emotions most effectively”, daarmee begint de hoestekst van het album “Jaffa Blossom” van Mohamed Najem. Hij is een uitermate getalenteerde Palestijnse klarinettist en ney-speler (Arabische fluit) en hij bezit een uniek geluid en eigen stijl op zijn klarinet, waarbij hij klassieke technieken combineert met Arabische invloeden. Zijn composities zijn vooral geïnspireerd op de verhalen van zijn grootvader, over diens geboorteplaats Jaffa waar Mohamed nog nooit is geweest. Maar hij is er geestelijk mee verbonden door de verhalen van zijn grootvader, Jaffa bloeit iedere dag in zijn hart. In zijn muziek vertelt hij de beelden die hij vast houdt in zijn herinnering, aldus zijn verhaal in de hoestekst en dat speelt zeker een belangrijke rol in het beluisteren van de prachtige muziek die deze tot dusver onbekende muzikant hier ten toon spreidt, een nieuw muzikaal juweel in de rijke jazztraditie die al heel lang verbanden legt tussen de van oorsprong Amerikaanse roots en een rijke bron van invloeden uit allerlei windstreken. Het resultaat heeft geleid tot een uitermate geslaagd album waarin de jazz wederom bewijst dat het de muziek bij uitstek is die erin slaagt om diverse muzikale stromingen te verenigen onder het banier van de jazz. De muzikanten op dit album zijn Mohamed Najem op klarinet en Ney en verantwoordelijk voor alle composities, Clement Prioul op piano, Arthur Henn op contrabas, Bapthiste Castets op drums, als gasten zijn te horen Yousef Zayed op oud en percussie en Thomas Laurent op harmonica. Zoals de bezetting al aangeeft is dit een puur jazzalbum, maar de manier waarop Najem zijn klarinet laat klinken met puur Arabische klanken en de aanwezigheid van de Oud geeft toch duidelijk de Noord-Afrikaanse teneur weer in deze heerlijke muziek. De romantische en vloeiende klanken van Najem op klarinet doen ook onmiddellijk denken aan de klezmer muziek, het ligt ook allemaal zo dicht bij elkaar, al zou je dat politiek gezien inmiddels niet meer zeggen, maar muziek geeft een beter beeld van de mens dan de rabiate politici die tegenwoordig pogen de wereld in een afgrond te storten. Toeval of niet maar ook op deze cd is er weer een harmonica virtuoos te horen, na Armand van Wijck en Antonio Serrano horen we hier Thomas Laurent, excellent. De combinatie klarinet en harmonica lijkt gewaagt, maar werkt hier superieur. Een van de mooiste voorbeelden van deze perfecte synthese is het nummer “Instant Love” waarin er een melodieus samenspel tot stand komt tussen de twee solisten. Datzelfde gebeurt in “Flower” waarin zowel de Oud als de harmonica zijn te horen. Hier past wel een kleine aanmerking, volgens de hoestekst zijn Laurent te horen op nummer 6 en 7 en Zayed op 3 en 4, de waarheid is ze zijn beiden te horen op 3 en 4, slordig maar je hoort het gelijk. Ik ga hier niet alle nummers bespreken, dit album spreekt voor zich en een ieder die in de samenwerking tussen jazz en Noord-Afrikaanse klanken is geïnteresseerd, dit is het ideale startpunt, gevoelvolle muziek uitgevoerd door meesters in het genre ! Ga luisteren ! Bijna vergeten, het laatste nummer “To my Father” is niet alleen de afsluiter maar ook het middelpunt van dit album, dit liefdevolle eerbetoon staat voor het hele album, liefde, begrip en muzikaliteit ! Jan van Leersum.
|